To forum używa cookies
To forum wykorzystuje pliki cookie do przechowywania danych logowania. Pliki cookie to małe dokumenty tekstowe przechowywane na komputerze. Pliki cookie ustawiane na tym forum mogą być używane tylko na tej stronie i nie stanowią zagrożenia bezpieczeństwa. Pliki cookie na tym forum śledzą również określone tematy, które przeczytałeś i kiedy je ostatnio przeczytałeś. Potwierdź, czy akceptujesz lub odrzucasz ustawienia tych plików cookie.

Ciasteczka zostaną zapisane w Twojej przeglądarce

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
Tagi
booty u grünbergu w

U-Booty w Grünbergu
#1
U-Booty w Grünbergu


[Obrazek: 02.jpg]
Elementy kadłubów U-Bootów produkowanych w zielonogórskich zakładach Beuchelta odnalezione w 1945 roku na terenie przedsiębiorstwa.
Źródło: Archiwum Państwowe w Zielonej Górze.

W grudniu 1943 roku w III Rzeszy rozpoczęła się produkcja nowego operacyjnego okrętu podwodnego, najnowocześniejszej konstrukcji Kriegsmarine – U-Boota Typ XXI. Ciągłe naloty wojsk alianckich na stocznie zdecydowanie utrudniały budowę tego kolosa o długości 76,7 m. W związku z tym, aby ułatwić jego produkcję, kadłub U-Boota podzielono na dziewięć sekcji. Każda sekcja była produkowana w innym zakładzie.

Ówczesny Grünberg był bezpieczny dla produkcji zbrojeniowej, a to spowodowało, że do miasta relokowano część zagrożonej działaniami wojennymi produkcji zbrojeniowej najnowszego U-Boota.

[Obrazek: 03.jpg]
U-Booty Typ XXI w 1945 roku. Źródło baivl.nl

Od 1944 roku do grünberskich zakładów Beuchelt & Co. została przeniesiona sekcja VII zajmująca się budową luków torpedowych oraz VIII produkująca dzioby z wyrzutniami torped. Produkowane przez Beuchelt & Co. luki torpedowe miały 6,8 metra długości i wagę 92 ton, zaś wyrzutnie wagę 110 ton.
Na początku lipca 1944 roku zakłady zostały dodatkowo włączone do programu budowy miniaturowych – jednoosobowych – okrętów podwodnych typu “Molch” (Klein U-Boot Molch).

[Obrazek: 04.jpg]
Schemat U-Boota Typu XXI. Żródło ibiblio.org

Co ciekawe, z materiałów archiwalnych wynika, że firma Beuchelt & Co. podjęła się budowy promów transportowych z zakrytymi ładowniami (Marinefährprahm) z terminem realizacji czerwiec… 1945 roku!

Fabryka ze względu na brak materiałów i wykwalifikowanych pracowników miała opóźnienia w wykonaniu czterech “gniazd” artyleryjskich, a z zaplanowanych czterech sekcji dziobowych wykonano tylko jedną.

[Obrazek: 05.jpg]
Dawne zabudowania fabryczne Beuchelt & Co. Widok z dachu biurowca spółki akcyjnej “ZASTAL”. Fot. Grzegorz Biszczanik


Produkowane w zakładach elementy transportowano do Cigacic (Odereck) specjalnymi ciągnikami, gdzie spławiano je do stoczni Seebeck Aktiengesellschaft w Wasermünde lub holowano do głogowskiej filii (Glogau), gdzie były następnie wyposażane w niezbędny sprzęt.
 
Tekst:
dr Grzegorz Biszczanik – historyk, filokartysta, znawca dziejów Zielonej Góry.
źródło
Kto nie pamięta historii skazany jest na jej ponowne przeżycie - George Santayana
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Menu